Opehuone

Jumalattoman hyvä lastenkirja

 

Löysin hienon nuorille lukijoille tarkoitetun kirjan. Sen nimi on What is humanism? How do you live without a god and other big questions for kids. Tekijät ovat Michael Rosen ja Annemarie Young. 

Kirja kertoo ihailtavan vaivattomasti ja kuluttajayställisen skarpisti juuri nimensä mukaisesti elämästä ilman jumaluskoa. Tämä kirja on jo nyt, muutama kuukausi ilmestymisensä jälkeen maailmalla laajasti kiitetty ja kehuttu merkkitapaus. Perusjuttujen lisäksi muutamat tunnetut henkilöt esittelevät omaa maailmankatsomustaan. Meille suomalaisille tuttuja ovat näyttelijä, kirjailija jne. Stephen Fry ja lastenkirjailija, Kultaisen kompassin tekijä Philip Pullman. 

Erityisen kiinnostavaa on, että näköjään brittiläisessä kulttuuripiirissä maallisesta katsomuksesta voi kirjoittaa rennosti ja pätevästi sanomatta oikeastaan mitään uskonnosta: ei jatkuvaa irtisanoutumista tai kieltämistä, poisselittämistä, traumaa, taisteluasennetta, itsensä marginalisoimista tai muuta meille Suomessa kovin tuttua kiemurtelua. 

Tarvitsemme kovasti tällaista kirjaa Suomessakin. Tarvitsemme myös pätevän ja kätevän nimityksen. Humanisti, tuo anglosaksisen maailman yleisesti tunnettu nimitys uskonnottomille olisi varsin hyvä, mutta sen kaappaus ja vakiinnuttaminen ei taida noin vain onnistua. Vanhat nimitykset on rakennettu kiellon kautta (uskonnoTON, A-teisti) tai niillä on historian värittynyttä painolastia (vapaa-ajattelija).

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Tarvitsemmeko nimityksen, miksi? Eihän meillä ole nimitystä erikseen myöskään niille, jotka eivät usko joulupukkiin tai hammaskeijuun...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

"Omavoimainen" nimitys olisi tietenkin parempi kuin määritelmä, jossa on kielto tai puute tai ero valtakulttuurista.

mikael torppa

Nimitys kirjalle voisi olla -> elämä taikauskon valossa. Sillä sekulaarin humanismin materialistinen todellisuuskäsitys perustuu taikauskoon, jossa olemattomalle luetaan jumalallinen kyky tuottaa havaitsemamme maailmankaikkeus. Mikään havaitussa todellisuudessa ei puolla sitä, että kehitysopillinen käsitys maailman varhaishistoriasta pitäisi paikkaansa.

Tässä sekulaarin humanismin taikauskosta hieno kiteytys professorilta - http://www.youtube.com/watch?v=2PZYLflqptE

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Suosittelisin kuitenkin kasvavalle nuorisolle Lutherin Vähän katekismuksen ulkoa opettelua enemmin kuin ateismin opiskelua!

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Katekismuksen oppien opettaminen olisi perusopetuksen säädösten vastaista, on se sen verran kammottavaa moskaa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Tietenkin tämä vaatisi vanhempien suostumuksen. Ei sinun lapsillesi sellaista olla tässä vaatimassa, vaikka parasta mitä vanhemmat voivat antaa lapselleen on Vähän Katekismuksen oppi.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #7

Edes vanhempien suostumuksella ei saa lainvastaista soopaa koulussa opettaa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #8

Mikä laki mahtaa Vähän Katekismuksen tuomita vääräksi? Löytyykö tähän sopiva oikeustapaus?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Hei, poistitko itse viimeisen tai viimeiset blogisi? Tai poistiko ylläpito?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset