Opehuone

Sähköautolla etelästä Lappiin, hyvin onnistuu talvellakin!

Sähköauto toimii jo varsin hyvin suomalaisessa talvessa Lappia myöten. Sen todisti eräs porukka, joka ajoi helmikuun pakkasviikolla neljä erilaista täyssähköautoa Helsingistä Nuorgamiin ja takaisin.

 

Roadtripin autot olivat Tesla model S, Hyundai Kona, Renault Zoe ja Jaguar I-Pace. Tesla ja Jaguar ovat kalliita, suuriakkuisia ja paljon kuluttavia kulkupelejä. Zoe ja Kona ovat pieniä autoja. Zoessa ei ole pikalatausmahdollisuutta, mutta siinä on 22kW vaihtovirtalaturi, muissa ne ovat paljon vaatimattomammat. Uudessa Konassa taas iso 64kWh akku. Kaikilla saatiin reissu tehtyä, aikaa siihen toki meni, mutta ei mitenkään kohtuuttomasti. Lähes pikalaturiton Lappi vaati reissun suunnittelua.

Parissakympissä pyörineet pakkaset eivät kovin paljoa haitanneet. Yksikään auto ei jättänyt tienposkeen tai hyytynyt parkkipaikalleen, ne ovat vain käryautoilijoiden talvista arkea. Talviautoilu vaatii asennetta, mutta sähköautoilu Lapissa vaatii sitä vielä vähän enemmän - tai ainakin omanlaistaan asennetta. Kaikista ennakkoluuloisista ja kateellisista ruikuttajista ei siihen ole. 

https://www.ekoautoilu.fi/finnish-electric-winter-tourin-yhteenveto/#.XG6nu6CjvYY.facebook

.......

Jos sähköauto ei vielä sovi sinun tarpeisiisi tai kukkarollesi, se ei tarkoita, että se olisi keskeneräinen tuote tai pelkkä lelu, ei toimi Suomessa/talvella/Kehä III:n ulkopuolella tms. Muistahan tämä kommentoidessasi. Älä myöskään kommentoi, ellet lue tuota linkin juttua -pysytään asiassa. Vain asialliset kommentit jäävät luettavaksi - kiitos ei yhtään potilaskertomus-tyyppistä ölinää edes tyrkylle. Suurena ihmisystävänä suojelen typerimpiä kommentoijia itsensä nolaamiselta.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Kyllä tuo mainoksesta käy ja tekstissä ei peitellä ongelmiakaan. Esimerkiksi, jos seurue olisi ollut kahdeksan autoa, matka olisi hidastunut entisestään. Tämä siis johtuu latausmahdollisuuksien niukkuudesta tällä hetkellä, mutta ei todennäköisesti ole vaiva enää viiden vuoden päästä. Tosin joulu- tai hiihtolomalle voi olla matkaajia enemmänkin kuin kahdeksan autollista.

Koska henkilöauto on ollut verokarhun lypsylehmä, ei sähköautoistuminen todennäköisestikään lopeta tätä eläimellistä suhdetta. Bernerin ehdotus verotuksen kohdistumisesta autolla ajamiseen on eräs vaihtoehto verotukselle tulevaisuudessa.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/239753-kl-anne-be...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

On epärealistista kuvitella, että mikään merkittävä maankäytön muoto (tässä liikenne ja sen tarvitsemat väylät) muuttuisi halvemmaksi tulevaisuudessa.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Lukasin ja tapanani on lukea aina juttuja sähköautoista, kun niitä vain silmiini osuu. Itse uskaltaisin hankkia sähköauton, jos minulla olisi vielä työmatkoja ajettavana, mutta näin eläkeläisenä on ajot henkilösutolla jääneet melko vähiin. Asuntoautolla ajamme kesäisin noin Kymmenentuhatta kilometriä ja sehän on tietty nokivasara..

Kiitos hyvästä jutusta...

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Aika hyvin, viisi päivää reissuun, jonka ajoin yhteen suuntaan jo 70-luvulla yhdessä päivässä eli edestakaisin kahdessa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Olikin arvattavissa, että tällaista uhoamista tulee. Jätit myös jutun lukematta, koska sinulle jäi väärä käsitys käytetystä ajasta, mutta kommentoit silti. Typerää käytöstä.

Liian pitkät ajorupeamat ilman lepotaukoja ovat vastuutonta käytöstä. Väsynyt kuljettaja on vaarallinen itselleen ja muille.
Yli 24 tunnin valveillaolo heikentää ajokykyä merkittävästi ja on verrattavissa yhden promillen humalaan.
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/vasymys

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Aamu viidestä ilta kymmeneen ja useita kahvi-, ruokailu- ja pari tankkaustaukoa, ei kahteen mieheen kovinkaan rasittavaa! Tankkaus menee aika paljon nopeammin kuin lataus. Minulle auto on väline vapaa-ajan harrastuksiin. Aika vaikeaa on Lapissa päästä julkisilla sopivien vaellusmaastojen lähelle, eikä latauspisteitä ole joka tunturikoivun kyljessä. Miten kannat sähköä korpeen, kun akku tyhjenee?

Vahvavirtatekniikan diplomi-insinöörinä ja sähköosastolla tohtoriksi väitelleenä kannatan toki sähkön käyttöä kaikkialla mihin se sopii. Akkujen pieni varaustiheys vaatii vain vielä uusia innovaatioita. Katso vaikkapa vain älypuhelimia, jotka vaativat lähes jatkuvaa latausta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Taitaa olla aika pahasti vanhentunut tohtorintutkinto, kun vertaat älypuhelinten akkuja auton akkuihin. Nolasit itsesi pahasti.

Käyttäjän TeppoRaininko kuva
Teppo Raininko

Kyllähän tuo vähän työläältä vaikutti, mutta toki noinkin perille pääsee. Itse retkeilen säännöllisesti pohjoisessa ohuella suunnitelmalla, jolloin reitti voi vaihdella intuition mukaan. Siihen matkailuun eivät tämän päivän sähköautot vielä taivu, mutta ei tietysti tarvitsekaan. Kaikki eivät ole kuin minä ja onneksi minullekin sopivia autoja vielä valmistetaan.

Artikkelistakin oivaltaa, että sähköauto ei ole parhaimmillaan talvisessa Lapin matkailussa, mutta montakos prosenttia se keskivertoautoilijan kilometreistä muodostaa? Autoilun ideaan kuuluu tiety yksilöllisyys. Siksi autoja on erilaisia, ja jos joku ei sovi yhdelle, se voi sopia hyvinkin toiselle.

Jotenkin kauhean vieraalta tuntuu olla ristiretkellä sähköautoja vastaan - tai edes niiden puolesta. Diesel-moottori on edelleen paljon ajavan ykkösvaihtoehto, mutta sähköautot tekevät tuloaan ja sekin on ihan jees. Kiihkoilla voi muistakin asioista kuten siitä, onko maksalaatikko parempaa rusinoilla vai ilman. Minulle sekin on sama, koska olen mieluummin kokonaan ilman.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

”Jotenkin kauhean vieraalta tuntuu olla ristiretkellä sähköautoja vastaan - tai edes niiden puolesta.” Näinpä, autojen mallit, ominaisuudet ja käyttövoimathan päätetään käytännössä meiltä kysymättä isommilla markkinoilla.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Poistin muutaman potilaan öisiä huutoja. Lukekaa linkissä oleva blogi, ei kommentointia ennen sitä. Ja pysytään aiheessa.

Käyttäjän HannuSinivirta kuva
Hannu Sinivirta

Sähköautoiluun ollaan jo kovaa vauhtia menossa ja sehän on ollut jo pitkään autojen valmistajien tulevaisuuden visioissa. Kehitys kehittyy, ei se tähän pysähdy.

Suomi kuten aina tulee vähän jälkijunassa, riippuen mm. maantieteellisestä asemasta, joka asettaa omat rajoitteensa.

Olen kuitenkin kohtuullisen varma, että sähköautoilun mahdollistaminen myös pohjoisilla leveysasteilla tulee onnistumaan vähintään yhtä hyvin kuin esim. hybrideillä.

Pahin este on kehityksen jarruttaminen, ei verotus.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Sähköauton verottaminen käytön mukaan on naurettavan helppo toteuttaa mutta sitä ei tietenkään tehdä ennen kuin niitä on riittävästi. Siihen saakka sähköautoilijat on niitä vapaamatkustajia joista vähän väliä huomautetaan että niitä ei saisi olla.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Jokainen sähköautoilija maksaa autostaan ja ajamisestaan sen, mitä kuuluukin. Ajokilometrien nykyinen edullisuus ei ole vapaamatkustamista. Parintuhannen euron hankintatukea lukuunottamatta sähköautoilu on täysin markkinaehtoista. Jos vinkumisesi syynä on kateus kauppojen tarjoamista maksuttomista latauspisteistä, valita Keskolle ja S-ryhmälle.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Se on aina vaan huvittavampaa, kun nämä ''viisaat'' haukkuvat sähköautot ja uudet tekniikat maan rakoon.

Ilmeisesti he kuvittelevat, että kehitys on nyt sitten saapunut päätepisteeseen, ja minkäänlaista kehitystä ei taahdu enää autoteollisuudessa tai muussa tekniikassa.

Mobira kännyköitäkin ostettiin 80-luvulla, vaan eipä siihenkään moni enää halua palata.Onko siis kännyköidenkin kehitys ollut aikanaan mahdotonta?

Jos on niin älykääpiö, ja olettaa, että mitään uudistusta ei sähköautoilussa tapahdu, niin silloin kannattaakin edelleen kontata, eikä nousta kahdelle jalalle.

Isot autonvalmistajat aikovat siirtyä sähköautojen valmistukseen kokonaan v.2030, volkkari etunenässä.

Sitten voi huutaa polttomoottoriautojen perään tai sitten kävellä, mutta suunta on järkevälle ja aikaansa seuraavalle ihmiselle selvä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Taas piti suojella muutamia. Koettakaa nyt ymmärtää, että tunteet syntyvät omien korvien välissä. Ulkomaailmasta, esimerkiksi sähköautoista ei erity mitään maagista vaikutusta, joka vastustamatta synnyttää teissä kateuden tai vihan tai mielipahan tunteita. Tunteita voi hillitä, niitä kohtaan on syytä olla itsekriittinen ja yleissääntönä voi pitää, että tunteet ovat yleensä väärässä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Itse olen seurannut sähköautojen kehittymistä käytännössä koko 2000-luvun. Aina on ollut ajatuksena, että jonain päivänä autojen ominaisuudet, omat tarpeet ja taloudellinen tilanne kohtaisivat. Toistaiseksi näin ei ole tapahtunut, mutta kannustan toki kaikkia niitä, joille sähköauto soveltuu sellaisen hankkimaan.

Ensi vuonna autokomboksi ehkä valikoituu ladattava nelivetohybridi ja diesel nelari pickup. Mieluusti pitäisin edelleen vaihtoehtona myös biokaasun, joten saattaa olla, ettei tuo ladattava hybridi sittenkään toteudu. Edelleen vaan odottelen noiden tuotteiden kehittymistä ja soveltuvuutta lompakolle.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Sananvapaudesta ulisijat: avatkaa toki oma blogi ja kirjoittakaa vaikka mitä läpiä päähänne.
Alkaa jo kyllästyttää tämä jatkuva desinfiointi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset