Opehuone

Tekniikan Maailman sähköautojen talvitesti: ”Ennakkoluulot nurin”

  • Klikkiotsikko, tällä kertaa toimii...
    Klikkiotsikko, tällä kertaa toimii...

NYT SELVIÄÄ, MITEN PÄRJÄÄ SÄHKÖAUTOLLA SUOMEN TALVESSA, huutaa uusin Tekniikan Maailma pääjutussaan. Lehti on testannut Lapin talvessa kuutta sähköautoa samalla tavalla kuin polttomoottoriautoja. Tulokset ovat selvät: hyvin pärjää. Sähköautoilijoille tässä ei ole mitään uutta, me tiedämme tämän jo kokemuksesta.

Testissä Jaguaria vissiin ajettiin kuin Jaguaria ajetaan - saatiin aika kova kulutus, kolme tähteä. Teslan S-mallin ja Hyundai Konan kärkisijat eivät ole yllätys, neljä tähteä. Sama arvio Kian Niro ev:lle, sitä tosin saa vasta noin vuoden päästä. Nissan Leafin heikko kohta tuli hyvin esiin kovissa testioloissa: alle -15˚ pakkasissa auto menettää parhaan teränsä, yksi tähti. Tämä on vähän outoa, malli on uusi ja edes ne vähän vanhemmat perussähkikset, Zoe ja VW e-Golf eivät hyydy noin pahasti. Jarrut, vakaus, mäennousu jne testattiin tuttuun talviautotestin tapaan. BMWn hauska ja ennakkoluuloton i3 osoittautui vähän omituiseksi ajettavaksi, ei näköjään ole parhaimmillaan lumisilla teillä, yksi tähti. Lämpiämisen testaaminen onkin jo uutisoitu: sähköautot lämpiävät paremmin kuin käryautot. 

Jutussa on taulukkoja, joissa on vertailun vuoksi viimeisimmän talviautotestin parhaat ja heikoimmat polttomoottoriautojen tulokset. Artikkeli on vain tilaajille netissä, joten turha siihen on linkittää, käykää kirjastolla tai lehtikioskilla. Suosittelen lukemaan, monia mielenkiintoisia yksityiskohtia tuli esiin. 

Yhteenvetona TM toteaa, että noin 200km matkoille sähköauto sopii ja toimii jo hyvin Lapissakin asuville, jos vain kotilataus onnistuu.

 

Ennakkoluuloisia, valantehneitä edistyksen vastustajia tämä juttu ei tietenkään hetkauta mihinkään, faktaresistenssi kun on mursunmänttiä sitkeämpää ainesta. Mni heistä tulee varmaan tätä todistamaan kommenttiketjuun. Tälläkin palstalla setäselittäjä-tohtorit ja mitkä lie dosentit ja visentit ovat vinkuneet kuin henkensä hädässä, että sähköauto ei sovi Suomeen. Viimeisin ja melkein typerin esimerkki tällaisesta on Hankamäen viimeisin blogi. Kauhistelun kohteena on mm. se, että Teslassa ei ole ratin takana mittareita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (37 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Nyt kun Mäkinen niin vakuuttavasti kirjoitti niin mietin luopuvani nykyisestä tuhlaavasta elämäntavastani ja hankkia sähköauton.

Mun budjetti riittää noin 1500 euron farkkuvolvoon joka vaihtuu about viiden vuoden välein, ennen oli Volvo 850 ja nyttemmin V70. Osaisitko neuvoa minkälaisen vastaavan sähköauton voisin seuraavaksi shopata?

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Tuo hinnasta nillittäminen on melkoista ohi puhumista. Ihan kuin oletuksena olisi, että kaikki käytetyllä ajavat olisivat pakotettuja vaihtamaan heti uuteen sähköautoon.

Yhtä vähän heitä koskee uudet polttomoottoriautot, joita kuitenkin myydään se + 100 000 vuodessa Suomessa.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että ne käytetyt ovat joskus olleet uusia, ja joku ne on ostanut. Tuo pihassa nököttävä Audikin on maksanut silloin sen vajaat 60 000€. Edit. Ja onpa sen V70:kin hinta ollut aika lailla samoissa. Miten sinulla siis voi olla sellainen?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Käy Janne TMn sivuilla valittamassa kaikissa uusia autoja esittelevissä jutuissa tuota samaa,

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Enhän mä mitään valita, päinvastoin.
Olen katsonut kiinnostuneena esim Volvon XC 60:stä sillä ajatuksella että 15 vuoden ja muutaman autonvaihdon päästä mullakin on sellainen, jos elinvuosia riittää.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #7

Volvon lataushybriditkin ovat silloin varmasti kiinnostavissa hinnoissa. Eikös 40-50km sähköajoa olisi aika hyvä määrä paikallisajosssa Kemiönsaarella?

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Joo yleensä se "tankillinen" kestää sen parisen sataa kilsaa. Mutku mää pääsen tiisselilläni tankillisella 1250 km. Mitäs sanot HÄ ;).

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Sanon, että so what ja että on aika harvinaista rehvastella dieselauton tankin vetoisuudella. Kukin tyylillään....

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Mistäs sitten se sähkö ?

Itse ostan vain ja ainoastaan ruotsalaista vesivoimaa ja maksan siitä hieman enemmän.

Kivihiilellä tehty sähkö taitaa olla se vihreiden juttu.

Kiinassakin taitaa olla tekeillä nyt paraikaa yli 50 ydinvoimalaa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ihan turha vänkyttää kivihiilestä. Sen osuus Suomen sähköntuotannosta on alle 10%.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mites nää epäluuloiset suomalaiset aikoo protestoida maailman suurimpia autonvalmistajia kohtaan , kun ne meinaa siirtyä rakentamaan pelkästään sähköautoja v.2025-2030.

Milläs ne sitten saadaan suomalaisten metsäläisten linjalle, kaikkien näiden suomalaisten änkyröiden pitää perustaa oma autotehdas, jossa tehdään vain diesel-autoja. :)

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

Naulankantaan! Hyvä business tulossa meille polttomoottoriautoissa. No, ei, kyllä ne myy mitä ihmiset haluaa ostaa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Siinä on kuule suomalaisten halut hyttysen paska itämeressä.

Eurooppalaiset haluaa sähköautoja, ja suomalaisten metsäläisten ininä ei siinä vaikuta.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/volkswagen-luo...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #16

Kaikki eurooppalaiset haluavat sähköautot, mutta mistäs se sähkö ?

Jerseyn sähkö tuotetaan jatkossa meren virtauksia hyväksi käyttäen, mutta kuinka on tilanne Helsingin ?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #18

Ota ihan rauhallisesti Kiiski, viisaammat ihmiset miettivät noita asioita, ja katsos sähköautot eivät lisäänny yhdessä yössä.

Miten maailma ollenkaan pärjää, huh heijjaa :)

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Sähkö voiman tuottajana on ihan hyvä vaihtoehto, kunhan vielä valmistajat saavat tankkausvälit järkevän mittaiseksi. Akut ympäristöyställisiksi ja akkujen raaka-aineiden tuottamisen aitojen vihreiden arvojen mukaiseksi. Siihen asti kyllä pelastan kiltisti ja nöyrästi maailmaa dieselkäyttöisellä autolla. Perinteinen diesel toimii oikein hyvin voiman lähteenä ja tulee myös halvaksi. Ne dieselin päästötkin kun ovat nykyään parhaimmillaan 0 luokkaa, kertoo ADAC.

Alkaa pudota se etukenossa vaahdottu pohja dieselautojen kieltämiseltä.

https://www.talouselama.fi/uutiset/dieselautojen-k...

Onneksi meillä on kuitenkin nöyriä ja uhrautuvia miinanpolkijoita, jotka maksavat koekaniinina olostaan autoteollisuudelle. Tämä on hienoa ja uhrautuvaista, sekä jaloa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Taas joku tyhmä, joka luulee, että kun jossain testissä typenoksidit on saatu nollaan, niin diesel olisi nollapäästöinen. Kyllä se kaikki hiilli jokaisesta diesellitrasta palaa ja päätyy ilmakehään.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

””Syntipukin asemaan ja vaalien lyöntiastaloiksikin perusteitta nostettujen dieselautojen ongelmana pidetään juuri niiden ilmanlaatua heikentäviä typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjä.””

Taisi jäädä linkin teksti sisäistämättä ?

No, se miinanpolkijan osa on varmaan tosi raskas. Koita kuitenkin kestää. Voimia !

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #41

Sinulta on yleistieto jäänyt sisäistämättä.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo Vastaus kommenttiin #42

Höpsistä. Sähköautohan on vielä osin teollinen raakile, eikä ole käyttöominaisuuksiltaan edes kilpailukykyinen nykyisten, toimivien vaihtoehtojen kanssa. Koekäyttö maksavailla asiakkailla on edelleen pahasti vaiheessa.

Ajatellaan hiukan luontoa ja ajetaan ensin nämä vanhat autot loppuun ja kierrätykseen. Sitten joskus, ehkä parinkymmenen vuoden kuluttua, ne sähköauotoilun käytännön ongelmat ovat ratkaistu, veikkaan. Todennäköisesti sähköautoista tulee aikanaan yksi vaihtoehto muiden energialähteiden rinnalle. Ainoaksi vaihtoehdoksi se tuskin jää.

Kannattaisikin oikeastaan miettiä tuotteen elinkaaren kautta sähköauton valmistamisen, jälkikäsittelyn ja jakeluketjun aiheuttamaa todellista kuormaa ympäristölle. Ympäristöhän on globaali.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Uskallan väittää, että sähköautot vietiin rekalla lappiin ja takaisin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kuten talvitestin polttomoottoriautotkin: autojunalla Rovaniemelle sieltä ajaen Saariselälle. Paluumatka rekalla. Lue juttu, niin näet perustelutkin.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ilman muuta hyvä ratkaisu niille joiden käyttöön sähköauto sopii ja perstaskusta löytyy massia hankintaan. Ajaminen ja huoltaminen on halvempaa, mutta aika pitkään kestää saada tuo pääoma kuoletettua.

Itselle sopivaa täyssähköä ei vielä ole markkinoilla, mutta katsotaan miten akkuteknologia kehittyy. Viimeiset 15 vuotta tuo kehitys vaan on ollut kiusallisen hidasta.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kyllä sähköauto on monessa suhteessa hyvä peli, varsinkin jos päivittäin ei joudu ajamaan pitkiä matkoja. Pari pientä ongelmaa vielä on. Ensimmäinen on tietysti tuo peijakkaan kova hinta. Toinen on akkujen valmistuksessa syntyvät päästöt. Meikäläisen ajomäärillä täytyy ajaa runsaat 15 vuotta, että akkujen valmistuksessa syntyneet päästöt saa kuitattua. Mutta sitten kun nämä pikkujutut on saatu kuntoon, niin auton vaihto sähköiseen alkaa olla ajankohtaista.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Minä taas ajan varsin paljon, joten saisin varmaan kuoletettua niin päästöt kuin pääoman. Ajomatkatarve, nelivetoisuus, koukkupainot ja kohtuuhinta vaan eivät vaan ole lähelläkään kelvollista kompromissia. Eivät vielä edes ladattavissa hybrideissä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Jos on mahdollisuus pikalataukseen, niin päinvastoin: pitkillä ajomatkoilla sähköauton edut senkun vaan korostuvat.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #33

Nelivetoauto, jolla voi vetää 2500 kg:n kärryä vähintään 300 km ilman lataamista. Tosin silläkään ajomatkalla ei vielä käydä edes mökillä, jossa ei ole kuin aurinkosähköt. Ajomatkaongelma selviäisi ladattavalla hybridillä. Koukkupaino ei.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kun sähköautot yleistyvät niin tämäkin alkaa olla tulevaisuuden ongelma:

https://abc7news.com/automotive/fire-chief-tesla-c...

Käyttäjän jukkakleppalahti kuva
Jukka Leppälahti

HUH! Kertoisko tuon joku Sipilälle ja Bernerille.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kaikenmaailman typeryksiä sitä onkin. Oletteko koskaan kauhistelleet käryautojen tulipaloja? Niitä sentään tapahtuu moninkertainen määrä per käyttövoimalla ajettu kilometri.

Blogin aihe oli talvitesti Suomessa. Juuri kukaan ei ole kyennyt kommentoimaan mitään siihen liittyen.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Jonkun sortin irtoakuil vois ehkä olla yks tulevaisuus . Kaikki automallit sopis yhden universaalin akku mallin jonka vaihtaa 5 minuutis huoltoasemil valmiiksi ladattuun patteriin .

Iso ongelma on akun nopea lataus .

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tuota suunniteltiin 1910. Silloin huomattiin, että akut riittivät vain noin 150 km matkaan, minkä jälkeen niitä on joko ladattava 3 tuntia tai vaihdettava uusiin. Vaihtaminen onnistui käytännössä vain kaupungeissa ja järjestelmää käytettäessä akkuja piti olla selvästi enemmän kuin autoja. Ensimmäinen ongelma on jossain määrin pienentynyt, jälkimmäinen ei.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Autovalmistajat ovat tuosta ideasta jo luopuneet.

JPK Jäntti

Kuulun niihin, joita TM:n juttu ei hetkauta. Tulos akunlatauspiirteineen vastasi suurinpiirtein odotuksiani.

Ennakkoluuloja voisi poistaa testaamalla myös kaasu- ja vetyautoja talviolosuhteissa.

Molemmathan ovat akkuautoja mielenkiintoisempia vaihtoehtoja bensa- ja dieselautoille.

Tietenkin aika turhaa puuhaa. Nehän toimivat siten kuin autot toimivat.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kaasuautotesti Lapissa vaan ei onnistu jakeluasemien puuttuessa. Valitettavasti.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Suomen ongelma on uusiutumisen mahdottomuus.

Ei suomalaisilla ole varoja vaihtaa autojaan Euroopan vanhimmmista romuista uusiin sähköautoihin verotulojen suhteen.

Norjassa taitaa jo nyt valtio subventoida puolet sähköautojen hinnasta - Suomessa taas puolestaan verotetaan sama mokoma.

Käyttäjän akusaarelainen kuva
Aku Saarelainen

Kas kas, Mäkinen ehti tarttumaan aiheeseen ensin kun itsellä meni viikonloppu rinteessä ja juopotellessa!

Mutta ihan asiallinen testi, muutamaa vähän vaikeasti ilmoitettua tietoa lukuunottamatta. Toimintamatkan ja energiankulutuksen osalta ei tullut kauheasti uutta tietoa, mutta on kiitettävää että noita autoja testattiin autoina, ei pelkästään oman käyttövoimansa edustajina.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset