Opehuone

Sähköautot räjäyttävät kanansilmät!

  • Sähköautot räjäyttävät kanansilmät!

Eija- Riitta ”räjähtäneet kanasilmät” Korhola yrittelee blogissaan päteä sähköautoilun asiantuntijana. Pieleen menee taas, kuten kanansilmägatessa. Tuulivoimala ei räjäytä kanansilmiä, eikä sähköauto ole saastuttavampi kuin polttomoottoriauto.

”Yksi vaalikoneissa toistuva kysymys on, pitäisikö polttomoottorit kieltää EU:n autoista vuoteen 2030 mennessä. No ei pidä! Ne häviävät kyllä, jos vaihtoehto on fiksumpi. Toistaiseksi sähköauto ei ole mikään ympäristön pelastaja. Sen valmistaminen vie enemmän noin kolmanneksen enemmän energiaa kuin tavallisen henkilöauton tekeminen. Toisekseen nykyiseen tekniikkaan perustuva akusto pitää vaihtaa auton käyttöiän aikana kerran, ja tämä taas lisää litiumin ja koboltin kaivamisen myötä ympäristöongelmia. Olennainen on myös kysymys sähköntuotantomuodosta: kuinka puhdasta se on. Maissa, joissa sähköntuotannon päästöt ovat korkeat kilowattituntia kohden, kuten Kiina ja Intia tai meillä EU:ssa esim. Saksa ja Puola, sähköauton ympäristöhyöty on kyseenalainen. Tärkeää on katsoa koko energiapalettia ja elinkaarta.”

Ensinnäkin, vain uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämistä on ehdoteltu. Toiseksi väittteet polttomoottoriautojen ihanuudesta verrattuna sähköautoihin ovat roskaa, jota levittävät pääasiassa eri tavoin vanhaan auto- ja öljyteollisuuteen kytköksissä olevat tahot. Kaikkea roskaa ei jaksa debunkata -eikä maksa vaivaa, koska tyhmät ja ilkeät eivät kuitenkaan muuta mieltään tosiasioiden perusteella -  mutta yritetään taas: Tärkein työkalu eri käyttövoimien autojen elinkaarivertailuun MIT:n Trancik Labin on www.carboncounter.com. Sen asetuksia voi muutella. Siitä vain kokeilemaan ja ottamaan faktasta osumaa. Jopa hiilenmustan Puolan sähköautoilijat ajelevat päästöttömämmin kuin polttomoottoriautoilijat.  Kokeilkaa itse, jos ette usko. Blogin kuvassa on ruutukaappaus Carboncounterista juuri Puolan sähköntuotannon asetuksilla. Sähköautot (keltainen) ja lataushybridit (punainen)ovat jopa siellä elinkaaritarkaselussa vähäpäästöisempiä kuin polttomoottoriautot (musta ja harmaa).

Akkujen vaihdosta ja sen hinnoista höpinä on ihan fuulaa. Tämänhetkisen näytön perusteella akut kestävät kyllä luultua paremmin niiden tehokkaan lämmön -, latauksen- ja purunhallinnan ansiosta. Linkissä kerrotaan, että Tesloissa akkujen state of health on tippunut kymmenisen prosenttia noin 250 000 ajokilometrillä. No, ne ovat isoakkusia ja kalliita teknologiajohtajia. Pieniakkuisissa ensimmäisen sukupolven Nissan Leafeissä viidessä vuodessa on voinut hävitä 20% kapasiteetista - pieniakkuisen auton, jossa ei ole akun lämmönhallintaa jatkuva pikalatailu on sille rankkaa. (Suomen viileydessä muuten voi olettaa, että akkujen kapasiteetti säilyy lämpimien seutujen autoja paremmin). 

Hiipunutkin sähköauton akku on muuten yhä kuranttia tavaraa varavoimajärjestelmissä ja muussa sähkövarastokäytössä. Jälkimarkkinoita ei vielä ole, koska akkujaei ole vielä poistunut ajokäytöstä merkittäviä määriä. Ennen arvometallien talteenottoa akulla on pitkä käyttöikä.

Ihmeakku-uutisiin ei tietenkään kannata uskoa, mutta voimme olla ihan varmoja, että sähköisen liikenteen kehitys on niin voimakasta, että akkuteknologian kehityksestä ei ole vielä läheskään kaikkea nähty.

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kummallista on myös se, että isot autovalmistajat arvelevat siirtyvänsä valmistamaan pelkkiä sähköautoja 2025 lähtien.

Ihan markkinataloudessa ja ihan omilla päätöksillä.

Vaikeaa ostella uusia polttomoottoriautoja, jos ei niitä kohta enää tehdä. :)

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

E-R Korhola: "Asia vaatii puolueetonta tieteellistä tutkimusta, sillä ympäri maailmaa raportoidaan vastaavista ongelmista jättiluokan teollisen tuulivoiman yhteydessä."

Ei kannata koska Esa Mäkisellä on varma tieto: "Tuulivoimala ei räjäytä kanansilmiä, eikä sähköauto ole saastuttavampi kuin polttomoottoriauto."

Tieteellinen tutkiminen on siis rahan haaskausta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Nimenomaan tutkittuun tietoonhan minä tässä vetosinkin, toisin kuin ERK, joka vaalihuumassaan haluaa pelotella tyhmää kansaa.

Kannattaa Villikari hankkia kunnollinen lukutaito, tosin sekään ei välttämättä auta, jos kykyä ymmärtämiseen ei ole. Vilkas ja pahantahtoinen mielikuvitus ei mitenkään voi sitä kompensoida.

Ja ne kanat muuten tappoi minkki. Sen on loppujen lopuksi ERKkikin myöntänyt. Hupaisaa, että yhä löytyy kanagateen uskovia.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

En minä eikä myöskään Korhola ole väittänyt kanojen kuolemissyystä mitään. Lukutaito ja luetun ymmärtäminen näköjään hakusessa.

Sen sijaan kirjoitin, että Mäkisellä on varmaa tietoa asiasta ja sen hän vahvistaakin kirjoittamalla: "Nimenomaan tutkittuun tietoonhan minä tässä vetosinkin". Silti voi olla niin, että tutkittukin tieto ei ole lopullinen totuus.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #5

Jos levittää huuhaa-huhupuheita ja höystää niitä vielä itse tuulivoimavihjailuilla, niin sen jälkeen on kyllä aika turha selitellä. Tai no, ei se turhaa ole, pikemminkin hauskaa seurattavaa.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #6

No jopas sattui pahasti. Aikanaankin oli sellainen huhu että maapallo olisi muka pyöreä. Minusta tuntuu, että yritys nolata E-R Korholaa epäonnistui pahasti.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #8

Hän tekee sen kyllä ihan itse. Väitöskirjakin on koomisen ja epärehellisen rajamailla.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #9

Mäkinen on Puheenvuoron esittelyssä kuvannut itsensä kiusankappaleeksi joten hänen mielipiteensä siitä mikä on "koomisen ja epärehellisen rajamailla" jääköön omaan arvoonsa. Sitäpaitsi hän taitaa itse nyt "levittää huuhaa-huhupuheita".

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #10

Täältä voi lukea perusteellisen Korholan väitöskirjatekeleen lyttäyksen: http://grohn.puheenvuoro.uusisuomi.fi/183279-e-r-k...

Käyttäjän pakanapoika kuva
Torsti Karuranta

Kaverini halusi olla ilmastotyön iskurityöläinen ja osti sähköauton. Kävin ränkkäämässä ja roplaamassa sekä painelemassa eri napeista ja kyllä se totta on. Kaikki pelaa ja toimii kuin unelma. Kulutus on nyt ollut tietenkin tähän aikaan keväistä, mutta hakkaa mennen tullen vanhan Toyotan kulut(7,2 l/100). Vuosittaisen vakuutusmaksun hintaero unohtui tai siitä ei ollut puhetta.
Ai niin se akku. Kahdeksan vuoden takuu. Mitenköhän paljon auton arvo laskee kahdeksassa vuodessa, sillä silloin pitää akku vaihtaa?
Tällä hetkellä vaihdettuna alle vajaan kymppitonnin. Hmm.

"Hiipunutkin sähköauton akku on muuten yhä kuranttia tavaraa varavoimajärjestelmissä ja muussa sähkövarastokäytössä."

Viittaatko tällä miten on käynyt vaikka kännykän akuilla? Vai ovatko autonvalmistajat keksineet standartiakun, joka sopii kaikille vai onko joka ikisellä autovalmistajalla oma akku jokaikiseen auto- ja vuosimalliinsa?

"Jälkimarkkinoita ei vielä ole, koska akkujaei ole vielä poistunut ajokäytöstä merkittäviä määriä."

Eli kun vihreä kuluu pois, pomppaa kokoomus esiin?

Käyttäjän NikoPivrinta kuva
Niko Päivärinta

Miksi akku pitäisi vaihtaa takuun rauettua?

Käyttäjän pakanapoika kuva
Torsti Karuranta

Kahdeksan vuoden kuluttua akku rupeaa olemaan loppusuoralla. Eli jokaista valmistettavaa automallia varten pitää valmistaa vähintään 2-3 akkua.
Suomessa miljoonan auton vaihto akkukäyttöiseen tarkoittaa siis parikolme miljoonaa akkua. Ja näiden akkujen litiumia pitää kaivaa sellainen monttu, että kaikki maailman vihreät mahtuvat sinne päivittelemään ilmastomuutosta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #11

Karurantako on joku sähköautoilun asiantuntija? Tai ylipäätään yhtään minkään...
Blogissa on linkkejä tietoon akkujen kapasiteetin heikentymisestä.

Käyttäjän pakanapoika kuva
Torsti Karuranta Vastaus kommenttiin #12

Voi, en suinkaan tiedä sähköistä sen enempää kuin sinisen värin ja sen että se tulee pistorasiasta. Jos kaipaat asiantuntemusta teollisuusmaalauksesta, työnjohdosta tai sosiaalityöstä haastavasti työllistyvien parissa voit kääntyä puoleeni.
Raaka kokemus tosielämää viettävänä on kertonut, ettei kannata luottaa ihan sinisilmäisesti myyntimiesten puheisiin. Vai ovatko NMT- ja GSM-akut nykyisin puhtaasti kierrätyksessä ja kestikö niissä se virta luvatut kolme päivää?

Käyttäjän SimoTaivalkoski kuva
Simo Taivalkoski Vastaus kommenttiin #11

Aika rohkea väite tuo akun vaihdon pakollisuus. Meidän Amperan ajoakku on nestejäähdytteinen ja varustettu muidenkin autojen tapaan akustonhallintajärjestelmällä.

Auto tulee kohta kahdeksan vuoden ikään, ja edelleen antaa nimelliskapasiteetista käyttöön 100 % käytettävää - 10,4 kWh verran. Mutta kaipa se nyt sitten täytyy vaihtoon laittaa, kun netissä sai jälleen kerran ns. asiantuntijan kommentin. Mitäpä me itse sähköautoilijat mistään mitään tietäisimme.

Puhutaanpa suoraan tässä samassa yhteydessä melko vanhasta ja huvittavasta aiheesta: Suomessa(kun) mahtuu tuhanteen ihmiseen vielä nykyäänkin 980 ihmistä, jotka puhuvat suoranaista paskaa ajoakun vaihdosta ja usein samassa yhteydessä suomalaisesta sähköntuotannosta ja siitä miten se on 'hiilisähköä'. Yhteistä näille 980 ihmiselle on se, että yksikään ei ole käynyt edes koeajaa mitään sähköautoa, eikä ole tutustunut täysin vapaasti saatavilla oleviin sähköntuotannon mm. tuotantotapatilastoihin; jälkimmäinen ehkä siksi, että hakukoneen käyttö ei meinaa onnistua. Tai mitään infoa ei edes haluta hakea, kunhan vain länkytetään omia harhaluuloja totuutena netissä.

Sinä, Torsti, olet kommenttiesi perusteella näköjään yksi näistä 980 huru-ukoista. Ainoa akku joka täytyy vaihtaa aika ajoin, on 12 V lyijyakku. Se on ihan kulutustavaraa. Ei siinä mitään nestejäähdytystä/-lämmitystä, saati BMS-ominaisuutta ole.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset