Opehuone

Lapinreissu sähköautolla

  • Latauspisteellä Karigasniemellä
    Latauspisteellä Karigasniemellä
  • Välillä sai auto jäädä kauas päiväkausiksi.
    Välillä sai auto jäädä kauas päiväkausiksi.

Sähköautoilun pitäisi kuulemma olla kamalan vaivalloista ja mahdollista vain rikkaille ja kaupunkilaisille En ole kumpaakaan. Pari vuotta olen hoidellut arkiajot itäisellä Uudellamaalla pienellä, mutta näppärällä sähköautolla, Renault Zoella. (Zoe on pitkään ollut Euroopan myydyin sähköauto, nyt kun Tesla purkaa patoutunutta kysyntää Model 3 -autoillaan, on valtikka vaihtunut ainakin toistaiseksi.)

Pidemmät reissut ovat suuntautuneet lähinnä etelä- ja lounaisrannikon lintupaikoille ja Keski-Suomen suuntaan. Päätin tänä kesänä jättää kerrankin loppumattoman lahokartanon remontoinnin väliin (juhannusperinteenä on ollut jonkun lattian purkaminen) ja ajella Lappiin retkeilemään - ei kuulemma pitäisi olla mahdollista, huutavat netin viisaat. No, palasin juuri siltä road tripiltä, matkaa kertyi 2850km, auton keskikulutus oli 15,3kWh/100km. 

Ajelin sinne Sipoosta Mäntän (Gösta-taidemuseo) ja Kalajoen (pikkutiiroja) kautta ja retkeilin reilun viikon verran Sompiossa ja Paistunturin erämaassa. Lataukset hoitelin siellä Pohjan perillä pyöriessä Vuotsossa, Inarissa ja Karigasniemellä. Kaikki laturit toimivat, tietysti, se on vaihtovirtalaturien tapa. Onnistunut matka edellyttää tietenkin suunnittelua. Siinä latauspisteiden kautta eteneminen on vain sivujuoni, kyllä niitä jo riittää varsin hyvin. Niiden löytämiseen käytin Plugshare-appia. Jonottaa ei tarvinnut missään. 

Retkikamojen lisäksi autossa kulki mukana taitettava polkupyörä. Oli se vaan mukavaa - ja terveellistä - polkaista lenkki lähiympäristössä lataustauoilla; Inarissa pitkin Juutuanjoen vartta esimerkiksi. Olin yksin liikkeellä, joten ajaminen kävi kyllä välillä puuduttavaksi niin päässä kuin persuksissa. No en valita, kun vaihtoehtona olisi ollut se konttaaminen ja möyriminen lattiaremontissa...

Paluumatka meni sitten vähän hampaat irvessä kuudella lataustauolla 21 tunnissa. Tein tahallan masokistisen kokeilun: ajamisen ja lataustaukojen vuorottelu ilman sen kummempaa asiaa paikkakunnalle taukojen aikana. Tylsän väli-Suomen ylitys Nelostietä myöten on valmiiksi raskasta hommaa, kelikin oli huononpuoleinen. Lataustauko ei tosin ole kovin paha, kun on mukana erinomaisen koukuttava kirja, jonka pauloihin pääsemistä odottaa koko reilun parin tunnin ajon ajan. Ja lomamatkahan tämä oli, ei kiirettä. Tyypillisimmillään lataustauot olivat noin puolentoista tunnin mittaisia, moni tätä varmasti kauhistelee, siitä vaan. Tauko tuli aina sopivaan kohtaan, sillä 2,5 tuntia ratin takana riittää minulle kertarupeamaksi, mutta välillä olisin kyllä halunnut päästä takaisin taipaleelle pikkasen aikaisemmin. Aivan sataan prosenttiin ei akkua muuten kannata ladata, koska niiden viimeisten prosenttien tiristäminen on aika hidasta.

Kaikilla sähköautoilla ei ole kovin kätevää ajella pikalaturittomassa Lapissa, mutta Zoe vaihtovirta-kolmivaihelatureineen on siellä tähän vuodenaikaan ihan elementissään. Aika paljon pystyin hyödyntämään ilmaisia latauspisteitä, melkein puolet latauksista Lapin perukan ulkopuolella tarjosi Kesko. Maksullisten Fortumin ja Virtapisteen latauspaikkojen Lapin hinnoilla sadan kilometrin edestä käyttövoimaa kustansi noin 4,60€.  Täyteen lataamisen jälkeen ajotietokone arvioi ajomatkaksi 230-280km, riippuen siitä, millä nopeuksilla, eli sähkönkulutuksilla oli tullut ennen latausta ajeltua. Maksulliset lataukset kustansivat yhteensä 47,78€ - siinä ovat siis koko reissun kustannukset auton liikuttamisesta. Sähköautot ovat hankintahinnaltaan kalliita, mutta käyttökustannukset ovat tyrmäävän edulliset polttomoottoriautoon verrattuna. Maltillisella seitsemän litran kulutuksella laskettuna sama kilometrimäärä olisi vaatinut parisataa litraa bensaa, joka olisi kustantanut yli kolmesataa.

Helppo ja mukava reissu, sähköautolla voi hyvin ajella Uudenmaan rannikolta Lappiin ja Lapissa. Silti toivon, että hyvin pian noillekin suunnille saadaan pikalaturit ainakin Inariin, Ivaloon ja Saariselälle. Silloin nekin sähköautoilijat, joiden autossa on tehokas tasavirta-pikalataus, mutta vain yksivaiheinen vaihtovirtalataus, voivat liikkua Lapissa yhtä kätevästi kuin Zoella.

Autoilun tulevaisuus on jo täällä ja se on sähköinen, siksi tämäkin vapaavuoromainen kirjoitukseni on täällä politiikan Puheenvuoron puolella.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset